Mosty na linii kolejowej 131 – Niezwykłe Konstrukcje

Linia kolejowa Górny Śląsk – Gdynia – tzw „magistrala węglowa” – została wybudowana w latach 1926-1933 i była to wówczas jedna z największych inwestycji kolejowych w Europie.

Nawet na dzisiejsze warunki budowa linii kolejowej, wraz z cała infrastrukturą o długości 479 km robi wrażenie.
Podstawowym zadaniem linii 131 był przewóz ciężkich pociągów towarowych ze Śląska do Gdyni
W latach których była budowana parowe pociągi towarowe przy umiarkowanej prędkości miały pokonywać trasę w 33 godziny.

8 i 9 listopad 1930 r. oddano do użytku cześć magistrali kolejowej Górny Śląsk – Gdynia na odcinku Herby Nowe – Zduńska Wola. Oddano jednotorową linię, ale większość mostów, wiaduktów, przepustów było wykonane dwa tory dla późniejszej łatwej przebudowy.

Najciekawsze obiekty inżynieryjne

Przedstawię Wam dwa najciekawsze mosty między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim.

Most w kilometrze 111+320 linii kolejowej 131 nad Wartą w Działoszynie

Pierwszym, obowiązkowym punktem na lini kolejowej 131 jest most nad Wartą w Działoszynie. To największy most na tym odcinku linii i zarazem jeden z ciekawszych obiektów inżynieryjnych w Polsce.

Most przekracza dolinę rzeki Warty wraz z terenem zalewowym. Całkowita długość obiektu to 175,5 m.

Przyczółki i filary pod dwa tory oraz przęsła pod tor nr 1 wykonała polska firma Towarzystwo Robót Kolejowych i Budowlanych Tor Sp. Akcyjna w latach 1927-1930.

Ciekawostką jest fakt, że linia Górny Śląsk – Trójmiasto okazała się tak ważna dla Niemców, że w czasie II wojny światowej powstał drugi tor.
Przęsła toru drugiego wykonała w latach 1941/42 znana firma mostowa Beuchelt u.Co z Zielonej Góry.

Pod każdym z torów jest 5 przęseł, jedno o rozpiętości 12 m i dwa o rozpiętości 42m i jedno o rozpiętości 32.
Przęsła o długościach 32 i 42 m mają formę nitowanej kratownicy z jazdą górą, natomiast najkrótsze przęsło było pierwotnie wykonane jako nitowana blachownica. Pod koniec lat 90-tych podczas remontu mostu zmieniono blachownicę nitowaną na spawaną.

Drugim ciekawym obiektem, który Wam pokażę to tzw „kamienny most” w kilometrze 102+581

Linia kolejowa przekracza rzekę Liswartę cztero-przęsłowym mostem o rozpiętości poszczególnych przęseł wynoszącym 22,9 m i o długości całkowitej 95 m.

Most wykonany jest z kamiennych ciosów w formie sklepień o szerokości w świetle 20 m i wysokości 12 m. Wezgłowia filarów czyli te miejsca filara gdzie schodzą się łuki obłożono misternie dopasowanymi blokami kamiennymi, tworzącymi symetryczne izbice.

Most został wykonany w 1930 r., ale wówczas miał dwa skrajne przęsła kamienne, natomiast przęsło nurtowe było wykonane jako stalowa, łukowa kratownica z jazdą górą.

Przęsło mostu wykonano w warsztatach Górnośląskich Zjednoczonych Hut Królewskiej i Laury w Katowicach. Fundamenty oraz przyczółki mostu wykonała firma Towarzystwo Robót Kolejowych i Budowlanych Tor Sp. Akcyjna.

W trakcie II wojny światowej most został uszkodzony i po przebudowie w 1942 roku otrzymał konstrukcję, która przetrwala do dzisiaj. Konstrukcja ma takie zapasy nośności, że nawet przy dzisiejszych obciążeniach spełnia swoją funkcję.

Legenda głosi, że w filarach mostu są schowki w których ukryto broń. Jak coś znajdę to dyskretnie Wam o tym opowiem 🙂

Napisz w komentarzu, czy chcesz więcej wpisów o zabytkowych mostach i wiaduktach kolejowych.

Pozdrawiam serdecznie, Cześć 🙂

About Andrzej

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na na ich użycie.

ZGODA