Oszacuj koszt malowania przed rozpoczęciem robót. Znając całościowy koszt malowania możesz świadomie podjąć decyzję jakie materiały i technologie zastosować. Obliczenie kosztów malowania może być dla Ciebie skomplikowane, dlatego udostępniam arkusz kalkulacyjny Excel, z którego ja korzystam. Arkusz pomoże zaplanować koszty oraz zrozumieć jakie składowe mają wpływ na łączny koszt robót malarskich.
Arkusz budżetu malowania oblicza jaki jest orientacyjny koszt malowania pojedynczego pomieszczenia oraz całego domu lub mieszkania. Budżet pokazuje również ile potrzebujesz farby oraz ile roboczogodzin musisz poświęcić na wykonanie prac.
Uważaj na małe wydatki. Niewielki wyciek zatopi wielki statek. BENJAMIN FRANKLIN
Ceny mogą się różnić w zależności od ilości robót przygotowawczych jak zdzieranie starych farb czy tapet, naprawy ścian, czy chociażby w zależności od cen robocizny w Twojej okolicy. Nie przejmuj się tym zbyt mocno, do celów wyliczenia budżetu budowy założenia przyjęte w arkuszu w zupełności wystarczą. Jeżeli znasz ceny robocizny w Twojej okolicy lub ceny materiałów jakie chcesz użyć – dostosuj arkusz do posiadanych przez Ciebie danych.
Kluczowe elementy poprawnego budżetu malowania
Dla dokładnego oszacowania robót malarskich będą potrzebne następujące informacje:
- powierzchnia malowana
- czy trzeba naprawić ściany i sufity przed malowaniem
- czy potrzebne jest zmywanie starych powłok malarskich
- czy należy zabezpieczyć/odsunąć meble
- jaka jest wysokość pomieszczeń
- jaką farbę chcesz zastosować
- ile farby będzie potrzeba
W kilku prostych krokach oszacuj koszt malowania
Na wstępie obliczamy wielkość powierzchni do malowania.W kolumnie B wpisz nazwę pomieszczenia, które zamierzasz malować np pokój dzienny/kuchnia/wiatrołap/łazienka1/łazienka2/korytarz/klatka schodowa/sypialnia1/sypialnia2/gabinet/garderoba/garaż/spiżarnia itd.
Następnie wpisz w komórkach kolumny C, D i E wymiary pomieszczenia w metrach. W kolumnie F wpisz ilość okien w danym pomieszczenia [szt]. W kolumnie G automatycznie wyliczana jest powierzchnia okien jako iloczyn uśrednionej powierzchni okna i ilości okien. Powierzchnia pojedynczego okna przyjmowana jest jako 1,95m2. Do celów budżetowych takie uproszczenie jest poprawne, ale możesz również wpisać dokładną powierzchnię okien w pomieszczeniu z projektu lub z natury. W następnym kroku należy wyliczyć powierzchnię drzwi która później zostanie zaliczona do powierzchni niemalowanych. W kolumnie H wpisz ilość drzwi, wówczas w kolumnie I zostanie wyliczona powierzchnia drzwi w danym pomieszczeniu. Dla uproszczenia również tutaj zastosowałem uśrednioną powierzchnię drzwi jako 1,8m2, ale oczywiście możesz to zmienić w arkuszu i wpisać Twoje wartości.
W kolumnie J zaznacz inne powierzchnie niemalowane tj płytki ceramiczne, panele ścienne, boazerie, tapety, zabudowy meblowe, itp. Jeżeli takie powierzchnie występują u Ciebie, wpisz w wierszu danego pomieszczenia ilość m2 dodatkowych powierzchni niemalowanych.
Cena malowania jest uzależniona od tego czy powierzchnia malowana wymaga drobnych napraw czy nie, dlatego w komórkach kolumny K wybierz z listy rozwijanej TAK lub NIE
W kolumnie M wybierz czy wykonawca ma oklejać i przestawiać meble. Wpłynie to na koszt malowania. Przyjąłem wzrost kosztów malowania o 10%.
W kolumnie N wybierz z listy rozwijanej TAK/NIE wybierz czy konieczne jest zmywanie starych powłok malarskich. Jeżeli zaznaczysz TAK to w budżecie zostanie doliczony koszt 4zł/m2 za zmywanie starych powłok.
Na podstawie wprowadzonych danych w kolumnie O, arkusz Excel wyliczy powierzchnię malowaną dla każdego pomieszczenia.
Standard malowania
W dalszej części arkusza wybierz standard malowania. Na rynku są dostępne różne rodzaje farb, od najprostszych akrylowych poprzez lateksowe farby zmywalne o efekcie satynowym, aż do farb ceramicznych. Oczywiście farby poszczególnych producentów mają różne ceny, ale przygotowując budżet uśredniłem ceny rynkowe. Wprowadziłem 4 standardy:
- standard niski to tanie farby akrylowe znanych producentów których ceny za litr przy zakupie większych opakowań wynoszą około 7zł/l np Jedynka Perfekcyjnie Biała
- standard średni to farby o różnym składzie i w różnym stosunku połączenia żywic których ceny wynoszą około 17-25zł/l, przykładem takich farb może być Decoral Voice of Color lub Dulux Colory Świata lub Jedynka Deco&Protect, Beckers Designer Colour.
- standard wysoki to zmywalne farby lateksowe matowe, półmatowe nieraz z efektem satynowym, nieraz z dodatkiem ceramicznym których cena wynosi około 35-45zł/l, przedstawicielami tych farb jest Tikurilla Optiva 5 , Scala Project.
- standard luksusowy to farby, których cena wynosi około 95-110zł/l. Przedstawicielem tych farb jest np. Benjamin Moore Regal Select Waterborne Interior Paint lub Para Elite Ceramic.
W kolumnie P w każdym wierszu dotyczącym odpowiedniego pomieszczenia wybierz z listy rozwijanej – jaki standard farby preferujesz. Możesz wybrać różne standardy do różnych pomieszczeń, np farba w garaży nie musi być tak dobrej jakości jak w pokoju dziennym.
Powłoki farb wysokiej jakości wytrzymują na ścianach wiele lat. Przekonałem się o tym osobiście, pomieszczenia w moim domu były malowane 12 lat temu i dopiero teraz planujemy odświeżenie. Zakładając, że nie nie podążasz za modą i nie zmieniasz koloru ścian co kilka lat, farby wysokiej jakości sprawdzą się idealnie. Tylko czy na pewno nie będziesz chciał zmieniać kolorystyki wnętrz? Zastanów się nad pokojami dzieci – czy nastoletnia dziewczyna będzie chciała użytkować pokój w kolorze pink, który to kolor wydawał się idealny dla słodkiego dzieciaczka 12 lat temu? W moim przypadku malowanie pokoi dzieci stało się konieczne wcześniej pomimo, że jakość farby była nadal dobra, ale kolor wybrany dla dziecka nie odpowiadał już nastolatkom.
W kolumnie Q i R arkusz obliczy cenę farby i wydajność na podstawie wybranego standardu.
Ile warstw farby?
W kolumnie S wybierz ile warstw farby będziesz kładł. Zalecam do celów budżetowych wpisać 3 warstwy, szczególnie dla ścian które nie były jeszcze malowane. Przy malowaniu ścian, które były wcześniej pokryte farbą, a kolor nowej powłoki będzie znacznie odbiegał od starego – należy przyjąć 3 warstwy.
Podsumowanie budżetu
W kolumnach od T do Z arkusz wylicza ilość roboczogodzin, cena jednostkowa robocizny, koszt robocizny, łaczna ilość farby, koszt farby, cenę jednostkową malowania i wartość robót malarskich.
Ostateczne podsumowanie budżetu pojawi się na górze arkusza kalkulacyjnego (na żółtym tle), po wprowadzeniu wszystkich danych.
Pobierz arkusz kalkulacyjny za darmo i budżetuj do woli 🙂