Masz już pozwolenie na budowę i chcesz ruszać z budową, szybko bo jesteś pełen energii. Zaraz, zaraz najpierw musisz spełnić kilka formalności. Z tego wpisu dowiesz się jak zgłosić rozpoczęcie robót w Nadzorze Budowlanym i rozpocząć budowę legalnie.
Prawomocne pozwolenie na budowę
Po pierwsze decyzja o pozwoleniu na budowę musi być prawomocna. Uprawomocnienie decyzji trwa conajmniej 21 dni, o ile żadna ze stron postępowania nie wniesie sprzeciwu.
Każda ze stron postępowania ma 14 dni na przesłanie sprzeciwu do urzędu który wydał pozwolenie na budowę. W praktyce urzędnik wysyła decyzję do stron postępowania pocztą i od chwili potwierdzenia odbioru korespondencji przez ostatnia ze stron liczone jest 14 dni. Następnie urzędnik czeka kilka dni i sprawdza czy ktoś wysłał sprzeciw. Jeżeli nic takiego nie wpłynęło do urzędu, decyzja staje się prawomocna.
Zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych
Przed rozpoczęciem budowy, złóż w odpowiednim nadzorze budowlanych (Powiatowym lub Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego) zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych na druku PB-12
Jak poprawnie wypełnić druk Zawiadomienia o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych pokazuję w poniższym filmie.
Dane które będziesz potrzebował do wypełnienia druku PB-12
- organ nadzoru budowlanego
- dane inwestora, imię, nazwisko lub nazwa, adres, adres do korespondencji
- dane pełnomocnika jeżeli występuje
- informacje o decyzji pozwolenia na budowie, nazwa organu wydającego decyzję, nr decyzji, znak sprawy, data wydania, rodzaj robót
- zamierzony termin rozpoczęcia robót budowlanych
- imię i nazwisko kierownika budowy
- imię i nazwisko inspektora nadzoru inwestorskiego jeżeli występuje
Dziennik budowy – rejestracja w urzędzie
Wycieczkę do Nadzoru Budowlanego warto połączyć z zarejestrowaniem dziennika budowy. Niestety musisz to załatwić w innym urzędzie niż zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych.
Rejestracją dziennika budowy zajmuje się w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Wojewódzkim odpowiedni wydział, który w nazwie ma z reguły słowo „budownictwa”, „architektury” itp.
W większości przypadków druk dziennika budowy musisz kupić wcześniej w sklepie z artykułami biurowymi. Wydział architektury i budownictwa zarejestruje dziennik budowy i opieczętuje każdą stroną.
Zanim wybierzesz się zarejestrować dziennik budowy, warto wcześniej zadzwonić do urzędu i ustalić czy uda się załatwić sprawę od ręki. Dziennik budowy podpisuje z reguły kierownik wydziału i może się zdążyć, że w dniu gdy zjawisz się w urzędzie pracownik będzie na urlopie, naradzie lub szkoleniu i nie załatwisz sprawy.
Żeby zarejestrować dziennik budowy może być potrzebne jest podanie. Niektóre urzędy wymagają, żeby podanie podpisał inwestor lub pełnomocnik.
Teraz możesz już legalnie rozpocząć roboty budowlane. Powodzenia 🙂
Ciekawa informacja, z pewnością przyda nam się podczas kolejnych zleceń. Pozdrawiamy!
Dzięki za komentarz Budokop 🙂
Jestem na etapie planowanie budowy garażu. Nigdy bym nie pomyślał, że wiąże się z tym taka ilość formalności. Niestety ten etap ciągnie się już długie tygodnie. Może źle zrobiłem, że nie skorzystałem z pomocy fachowca, bo straciłem cenny czas na poprawę wniosku. Liczę, że nową wersję nie rozpatrzą w ostatnim dniu. Teraz już mam doświadczenie i wiem, że proces załatwiania spraw formalnych trzeba zacząć z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Liczę, że sama budowa pójdzie już z górki i jeszcze w wakacje konstrukcja zostanie wzniesiona 🙂
najciężej przejść z tą papierologią, potem jakoś leci 🙂
Sami mamy Klientów, którzy potrzebują wsparcia w formalnościach. Naprawdę zamiast ułatwiać, w ostatnich latach mamy ciągłe utrudnianie. Czy to się kiedyś zmieni?
Najgorsze to chyba są te ciągłe zmiany, co kilka miesięcy nowelizacja Prawa Budowlanego.
Na Twoim blogu jest ogrom wiedzy – dzięki!
Dziękuję za komentarz, bardzo mnie cieszy że korzystasz z bloga 🙂